sâmbătă, 26 februarie 2011

Mai aproape de Oxford

Dacă vorbim de dezbateri şi oportunităţi de creştere intelectuală, nu putem să lăsăm aici neremarcat rolul universităţilor în acest proces. Cea mai veche universitate din lumea anglofonă, şi anume Universitatea Oxford din Marea Britanie, are un club de dezbateri, numit Oxford Union Society, încă din anul 1823. Acest club de dezbateri universitare, al doilea cel mai vechi după cel de la Cambridge, este renumit pentru stilul lui direct şi eficient, şi pentru faptul că acolo s-au "şcolit" într-ale vorbitului în public mulţi politicieni britanici. 

Cu siguranţă la asta s-au gândit şi membrii ARDOR România când au dat numele de Closer2Oxford celui de-al doilea proiect de dezbateri online din România. ARDOR, adică Asociaţia Română de Dezbateri, Oratorie şi Retorică, este cea mai mare asociaţie de dezbatere din România şi are acoperire în toate regiunile ţării, şi ei sunt principalii organizatori ai acesti dezbateri online. Ei sunt cei de contactat în caz că doriţi să luaţi parte la activităţile unui club de dezbateri, şi îi puteţi găsi pe www.ardor-deb.ro

Dar să revenim la oile noastre, mai fricoase, şi anume dezbaterile online. Proiectul Closer2Oxford a debutat în noiembrie 2010 cu o dezbatere pe tema "E timpul ca televiziunile private să aibă responsabilităţi educaţionale faţă de public". Trecând peste nişte hopuri tehnice care au fost rezolvate pe parcurs, prima rundă s-a desfăşurat cu succes, iar eu, alături de colegul meu de la informatică .... ne-am luat bătaie, la diferenţă de un punct :)

Aici e momentul în care vă lansez provocarea: mâine este ultima zi în care vă puteţi înscrie pentru a doua rundă de dezbateri, cu moţiunea " E timpul ca dreptul cetăţenilor la informare să fie mai important decât dreptul demnitarilor la viaţa privată." Aşa că dacă simţiţi că aveţi ceva de zis pe această temă, şi aveţi un prieten sau o prietenă care are la fel de multe idei şi dorinţă de afirmare, înscrieţi-vă pe site-ul http://www.closer2oxford.ro/

Dacă vă uitaţi cu atenţie, o să observaţi că există şi multe premii atractive pentru persoanele proactive, cărora le place mereu să fie bine informate şi să îşi dezvolte abilităţile. 

Data viitoare voi scrie tocmai despre unul dintre premii, de care am beneficiat şi eu după runda la care am participat, şi anume un seminar de lectură critică, unde am învăţat cum să descifrez intenţiile autorilor diverselor articole din ziare, jurnale şi reviste, şi cum să discern o sursă obiectivă şi informată de una subiectivă. 

Dar până atunci.... curaj la înscriere!

Dezbate .... online

Revin cu un nou articol, şi deoarece dacă vrem să vorbim în public, trebuie să avem un conţinut demn de atenţia auditoriului, o să vă vorbesc puţin despre una din modalităţile de a vă dezvolta un conţinut bun: dezbaterile.

Dezbaterile academice sunt nişte discuţii organizate într-o structură prestabilită, în cadrul căreia două echipe (sau persoane) discută de pe poziţiile de afirmatori şi negatori asupra unei teme date.

Dezbaterile sunt foarte eficiente din mai multe puncte de vedere:
  • te obligă să te documentezi despre subiecte care până în acel moment probabil ţi-au scăpat atenţiei
  • te învaţă să îţi încadrezi discursul într-un timp limitat, fără să ai posibilitatea de a-l depăşi
  • te educă să te obişnuieşti cu un feedback dur, dar corect şi necesar
  • te învaţă să lucrezi eficient în echipă, atât pe partea de documentare cât şi de livrare a discursului
Mai nou, pentru că mediul online a luat o mare amploare, a luat naştere şi o nouă formă de dezbatere, şi anume dezbaterea online. Aceasta se desfăşoară tot după un regulament bine stabilit, doar cu anumite detalii schimbate: în loc de timp de vorbire, există o lungime maximă a discursului în cuvinte, de asemenea şi un orar în care ai voie să îţi postezi pe internet discursul. Totul se face online: membrii echipelor se înregistrează pe o pagină specială a site-ului care oferă găzduirea competiţiei, tot într-un spaţiu special destinat de pe site se postează discursurile şi feedbackul arbitrilor se oferă ca un comentariu pe pagina meciului (pentru că "o tură" de dezbateri se numeşte meci)

Prima iniţiativă de acest gen din România a fost proiectul Youspeak, http://www.youspeak.ro/ şi a început în octombrie 2009. A fost o ediţie reuşită, cu 3 moţiuni (subiecte de dezbatere) şi anume:
a) Pentru protecţia minorilor anumite siteuri de internet ar trebui cenzurate
b) Votul obligatoriu ar trebui introdus în România
c) Transferarea operaţiunilor de donare de sânge de la domeniul public la cel non-guvernamental este justificată.
Acest eveniment online a fost organizat de asociaţia ARDOR, despre care veţi citi mai multe în postarea următoare de pe blog. 

Am participat şi eu la această competiţie, fiind coechipieră cu un bun prieten de-al meu de la facultatea de informatică (asta drept dovadă că nu trebuie să fii absolvent de profil umanist ca să te intereseze dezvoltarea personală) şi ne-am clasat pe locul 22 din 154 de echipe, ceea ce este un rezultat bun pentru nişte debutanţi într-ale dezbaterilor.

În 2010, a avut loc un alt proiect de dezbateri online, mai ambiţios, sub sloganul Closer 2 Oxford... dar asta în postarea următoare.

Până atunci vă las să vă gândiţi dacă aveţi curajul să dezbateţi online, unde fobiile vorbitului în public nu îşi pot face apariţia.